BRF:s årsredovisning för 2025 och framåt ska skickas till Bolagsverket
Från och med räkenskapsåret 2025 måste bostadsrättsföreningar skicka in sina årsredovisningar till Bolagsverket. Det är en följd av en ny lag som träder i kraft den 1 januari 2025
Den 1 januari 2025 träder en ny lagändring i kraft. Lagändringen innebär att alla ekonomiska föreningar, inklusive bostadsrättsföreningar blir skyldiga att skicka in sina årsredovisningar till Bolagsverket. Syftet med lagändringen är bland annat att motverka kriminalitet och öka insynen i föreningarnas ekonomi.
Viktiga punkter att känna till:
- Vad ska skickas in? Föreningen ska skicka in en bestyrkt kopia av årsredovisningen och revisionsberättelsen.
- När ska det skickas in? Inom en månad efter att årsredovisningen och balansräkningen har godkänts på föreningsstämman.
- Vad händer om det inte skickas in? Om dokumenten lämnas in för sent får föreningen betala en förseningsavgift på 7 500 kronor. Ytterligare avgifter kan tillkomma om handlingarna ändå inte skickas in.
- Om beslut skjuts upp: Om stämman beslutar att skjuta upp fastställandet av årsredovisningen ska detta meddelas Bolagsverket inom fyra veckor.
När börjar reglerna gälla?
Lagen träder i kraft 1 januari 2025, men gäller för räkenskapsår som börjar efter den 31 december 2024. De första årsredovisningarna som ska skickas in gäller alltså räkenskapsåret som påbörjas 2025, och inlämning sker under 2026.